Jednou z velkých výhod tiskáren Bambu Lab A1 a A1 Mini je možnost připojení systému AMS Lite pro automatický vícebarevný tisk. Po prvních zkušenostech s tiskem a řešení počátečních problémů (více v předchozím článku) přišla řada na prozkoumání této vychytávky. Co všechno to obnáší, od krásných barevných modelů po nechvalně známá 'hovínka' a delší čekání na výsledek? Pojďme se na to podívat.

Co je to AMS Lite a jak to vlastně funguje?

Než se pustím do svých zážitků, jen krátce pro ty, kdo třeba nevědí: AMS Lite je systém od Bambu Lab, který umožňuje automaticky měnit až čtyři různé filamenty během jednoho tisku. To znamená, že si můžete vytisknout model ve více barvách, aniž byste museli u tiskárny stát a ručně měnit filamenty. Super, ne?

Systém funguje tak, že máte čtyři cívky filamentu umístěné na stojánku AMS Lite a tiskárna si z nich podle potřeby sama bere ten správný materiál. Každý slot v AMS Lite má vlastní podavač a rotační držák cívky. Když má dojít ke změně barvy, tiskárna si starý filament "vytáhne" z extruderu, pročistí trysku od zbytků (o tom později) a natáhne si nový filament z jiného slotu. Tento proces je u AMS Lite navržený tak, aby byl relativně rychlý a tichý, protože čtyři PTFE trubičky vedou filament téměř až k extruderu, kde se spojují těsně před ním.

Moje první zkušenosti s barvičkami

Můj první vícebarevný tisk.

Na svůj první vícebarevný tisk jsem se fakt těšila. Vybrala jsem si jednoho z těch oblíbených flexi dráčků. Příprava ve Bambu Studiu byla překvapivě jednoduchá. Stačilo si model "vybarvit" – tedy přiřadit jednotlivým částem modelu barvy z filamentů, které jsem měla založené v AMS Lite. Pokud používáte filamenty od Bambu Lab, AMS si je díky RFID čipu dokonce samo načte a rozpozná jejich typ i barvu, což je fakt pohodlné. U jiných filamentů je potřeba to nastavit ručně, ale i to je otázka pár kliknutí. Slicer pak automaticky přiřadí nejbližší barvu filamentu v AMS k barvě modelu, ale můžete si to samozřejmě upravit. I když byla příprava jednoduchá, už při prvních tiscích jsem si začala všímat, že vícebarevný tisk s sebou nese i určité nevýhody – hlavně množství odpadu a časovou náročnost.

Sbírka "hovínek": Co s tím a jak na ně?

Když jsem si všimla té malé, ale neustále rostoucí hromádky barevných "špagetek" nebo "bobků" vedle tiskárny, mé počáteční nadšení trochu opadlo. Aha, takže TOHLE jsou ta často zmiňovaná "hovínka" (odborně se tomu říká purged filament nebo filament poops)! Pokaždé, když AMS Lite mění barvu, musí se tryska důkladně pročistit od předchozího filamentu, aby se barvy nesmíchaly a nový odstín byl čistý. To pročištění probíhá tak, že tiskárna vytlačí malé množství starého filamentu do speciální pročišťovací oblasti a tento odpad pak takovým šikovným mechanismem "odstřelí" stranou.

Chápu, že je to nutné pro kvalitní vícebarevný tisk, ale to množství odpadu mě ze začátku fakt zarazilo. Leželo mi to v hlavě – tolik krásného filamentu jen tak vyhodit, to je přece škoda a taky to něco stojí! Když jsem si pak ve sliceru zkusila připravit nějaký menší vícebarevný model, zjistila jsem, že hmotnost toho odpadního filamentu může být klidně i několikanásobně větší než hmotnost samotného výtisku. To mě přimělo k zamyšlení.

Začala jsem tedy pátrat, jestli s tím nejde něco dělat. A jak to tak bývá, náhoda tomu chtěla a zrovna jsem na Facebooku narazila na diskuzi, kde nějaký uživatel řešil úplně stejný problém – jak snížit množství odpadu při vícebarevném tisku. A tam padlo několik zajímavých tipů, které jsem si hned začala ověřovat:

  • "Flush into object's infill" (Proplachování do výplně objektu): Tohle je super funkce přímo v Bambu Studiu (nebo Orca Sliceru). Místo toho, aby se všechen pročišťovaný filament vyhazoval ven, část se ho použije na tisk vnitřní, neviditelné výplně (infill) modelu. Jasně, neeliminuje to odpad úplně, ale každá ušetřená špagetka se počítá!
  • "Flush into support" / "Flush into sacrificial object" (Proplachování do podpor / obětního objektu): Podobný princip jako u výplně. Pokud model vyžaduje podpory, dá se nastavit, aby se část pročišťovaného materiálu použila na jejich tisk. Nebo můžete na tiskovou plochu přidat další, "obětní" model (třeba nějaký jednoduchý testovací kousek, u kterého na barvě nezáleží), do kterého se bude tryska čistit.
  • Tisknout více modelů najednou: Tohle dává velký smysl. Když už tiskárna musí měnit barvy a čistit trysku, je mnohem efektivnější, když to dělá pro více modelů současně, než jen pro jeden malý projekt. Celkové množství odpadu se sice nemusí dramaticky snížit, ale rozpočítáno na jeden kus je ho pak podstatně méně. Takže pokud plánuju tisknout třeba sérii malých barevných figurek, určitě se vyplatí naplnit tiskovou podložku a pustit je všechny najednou.
  • Optimalizace množství proplachovaného filamentu (Flushing Volumes): Ve sliceru se dá také nastavit, kolik filamentu se má při každé změně propláchnout. Výchozí hodnoty bývají nastavené spíše "na jistotu", aby nedocházelo ke smíchání barev. Často se ale dají tyto hodnoty snížit (někdy až o 50 % nebo i více, jak ukazují některé komunitní profily) bez viditelného dopadu na kvalitu, zvlášť pokud nepřecházíte mezi velmi kontrastními barvami (jako černá a bílá). To chce trochu experimentování, ale může to ušetřit dost materiálu. Existují na to i testovací modely které si vytisknete, a podle barevného přechodu pak nastavíte požadovanou hodnotu čištění.

Tady je krásně vidět, co se stane, když je čištění nedostatečné.

Další tip: "Hovínka" nevyhazovat – recyklace horkovzduškou (nebo opatrně v troubě)!

A tady je jeden tip navíc: zbylá "hovínka" rozhodně nemusíte vyhazovat! Dají se z nich vytvořit zajímavé projekty – například odlitky z forem. Stačí je nasypat do silikonové formy (na pečení, led, čokoládu) a opatrně je postupně roztavit. Ideální je na to horkovzdušná pistole. Pokud byste chtěli zkusit troubu, buďte velmi opatrní a použijte nízkou teplotu (kolem 200–210 °C). Důrazně však nedoporučuji používat troubu, ve které běžně pečete jídlo, kvůli možným výparům z plastu. Pokud se pro troubu přesto rozhodnete, ujistěte se, že je poté důkladně vyčištěna a vyvětrána. Při jakémkoliv tavení pracujte v dobře větraném prostoru a po menších vrstvách kvůli bublinám. Po vychladnutí můžete odlitek použít jako dekoraci, magnet, podtácek nebo třeba součást většího projektu. Výsledné odlitky mají často zajímavé barevné efekty díky přechodům mezi barvami.

Ponaučení z délky tisku: Když barvy znamenají čas

Další věc, kterou jsem brzy zjistila, je, že vícebarevný tisk trvá podstatně déle než tisk jednobarevný. Každá výměna filamentu, to čištění (proplachování) trysky, posouvání tiskové hlavy... to všechno zabere čas. Ačkoli samotná výměna filamentu u AMS Lite je relativně rychlá, protože filament není třeba zatahovat až zpět do jednotky AMS, většinu času zabere právě pročišťování trysky. Pokud má model hodně barevných přechodů v každé vrstvě, může se doba tisku klidně i zněkolikanásobit oproti jednobarevné verzi. Takže na složitější a větší vícebarevné modely si člověk musí vyhradit opravdu dostatek trpělivosti a času. Není to úplně na rychlé tisknutí "na počkání".

Když se fantazie srazí s realitou tiskového času: Moje lekce z 'malování'

Abych si tu časovou náročnost vyzkoušela na vlastní kůži, pustila jsem se do jednoho projektu s velkým nadšením. Vybrala jsem si jednu menší postavičku a řekla si, že si ji ve sliceru "vymaluju" přesně podle svého gusta, s co nejvíce barevnými detaily. Dala jsem si s tím opravdu práci, pečlivě jsem vybarvovala každý kousíček, každý detailík, a trvalo mi to pěknou chvíli, než jsem byla se svým uměleckým dílem spokojená. Fantazie pracovala na plné obrátky!

Jakmile bylo všechno krásně barevné, s pocitem dobře odvedené práce jsem dala model slicovat. A pak jsem zůstala koukat s otevřenou pusou. Odhadovaný čas tisku? Neuvěřitelný 1 den, 7 hodin a 52 minut! Říkala jsem si: "No to si ze mě dělá prdel, ne?! To musí být nějaká chyba!"

Jenže chyba to nebyla. To množství barevných přechodů a detailů znamenalo neskutečné množství výměn filamentu a proplachování. Tohle zjištění mě celkem rychle vrátilo do reality a došlo mi, že takhle detailní vícebarevný tisk jednoho malého kousku se z hlediska času (a potažmo i spotřeby filamentu na proplachy) opravdu moc nevyplatí, pokud člověk není připravený na pořádné čekání. Byla to další cenná lekce o tom, jak přemýšlet o vícebarevných projektech a že někdy méně barev může znamenat více rozumu (a volného času).

Moje nová strategie: Rozdělit a panovat (nad barvami a časem)

Ta zkušenost s časově náročným tiskem jedné malé, ale detailně vybarvené postavičky mě přivedla k dalšímu zamyšlení. Začala jsem si všímat, že některé modely, které by se teoreticky daly tisknout najednou s mnoha změnami barev, jsou ve skutečnosti navržené tak, aby se daly tisknout po jednotlivých barevných částech a následně složit dohromady.

A to je přesně cesta, kterou se teď snažím u složitějších barevných projektů ubírat, pokud to design modelu umožňuje. Raději si model rozdělím na jednotlivé barevné komponenty, ty vytisknu zvlášť (často i jednobarevně nebo s minimem změn) a pak si je v klidu složím a slepím. Ano, přibude trocha práce s post-processingem, ale ta úspora času při tisku a hlavně úspora filamentu, který by jinak skončil jako "hovínka", je často obrovská. Takže pokud nejde o model, který vyloženě vyžaduje vícebarevný tisk v jedné vrstvě (jako třeba nápisy nebo loga zapuštěná do povrchu), zvažuju, jestli není chytřejší jít cestou "rozděl a panuj".

Je tisk s AMS Lite jen o barvičkách? Kdepak!

I když je vícebarevný tisk hlavním lákadlem AMS Lite, brzy jsem objevila i další jeho výhody, které zmiňují i jiní uživatelé a výrobce:

  • Automatické doplňování filamentu (Filament Backup): Pokud vám dojde filament na jedné cívce, AMS Lite může automaticky přepnout na další cívku se stejným typem a barvou filamentu (pokud ji tam máte založenou a nastavenou). To je super, protože nemusíte hlídat, kdy vám dojde materiál, a nepřijdete o rozdělaný tisk, což šetří filament.
  • Pohodlné skladování a podávání filamentu: Mít čtyři cívky filamentu připravené k okamžitému použití, aniž byste museli cokoli ručně přehazovat, je prostě komfortní. Tiskárna si sama natáhne, co potřebuje. AMS Lite má také vylepšenou kompatibilitu s různými typy cívek, včetně papírových, díky pružinovým rotačním držákům.
  • Snadná údržba: Otevřený design AMS Lite usnadňuje přístup a pozorování vnitřního mechanismu pro případné řešení problémů, jako je například odstranění zlomeného filamentu.
  • Ideální pro Hueforge obrazy: Pokud jste narazili na techniku Hueforge, což jsou v podstatě "obrazy" tištěné z filamentu, kde se barvy mění po celých vrstvách a vytvářejí tak hloubku a barevné přechody, tak pro tohle je AMS Lite naprosto parádní pomocník. Změny barev probíhají jen mezi vrstvami, takže množství odpadního filamentu je minimální a celý proces je díky AMS plně automatizovaný. Sama jsem si už pár takových obrázků zkusila vytisknout a výsledek je úžasný!
  • (Možná výhledově) Použití různých materiálů: Někteří pokročilejší uživatelé používají AMS i pro tisk s různými typy materiálů najednou, například pro tisk modelu z PLA a podpor z PETG (které pak jdou lépe odstranit). To je něco, co bych možná časem taky ráda vyzkoušela.

Takže, stojí to za to? Moje resumé

Po prvních dobrodružstvích s AMS Lite si říkám – je to dobrá věc? Za mě, i přes ta "hovínka" a delší čas tisku, určitě ano! Ta možnost tisknout modely v barvách, aniž bych musela trávit hodiny ručním malováním nebo složitě měnit filamenty uprostřed tisku, je prostě k nezaplacení. Výtisky dostanou úplně nový rozměr a vypadají mnohem profesionálněji a zajímavěji. A ty další vychytávky jako automatické doplňování filamentu a snadný tisk Hueforge jsou příjemným bonusem. Jasně, člověk musí počítat s větším množstvím odpadního materiálu a delší dobou tisku, ale pro ty, kdo chtějí svým výtiskům dodat barvu a život, a nebojí se trochu plánovat (třeba tiskem více kusů najednou nebo volbou modelů rozdělených na části), je AMS Lite podle mě skvělý parťák.

Máte s AMS Lite, nebo i s klasickým AMS pro tiskárny řady X1 a P1, nějaké vlastní zkušenosti, tipy, nebo vtipné historky s "hovínky"?

Pokud máte chuť sdílet své vlastní tiskařské radosti i strasti, nebo se jen chcete dozvědět víc, připojte se k nám na Discordu nebo sledujte Pavlovy streamy na YouTube.