Moje cesta od generátoru QR kódu až po první vlastní 3D model v Tinkercadu.

Všechno to začalo jedním jednoduchým nápadem: chtěla jsem si vytisknout vlastní 3D QR kód pro náš e-shop www.hotend.cz . Pro zkušeného tiskaře je to úkol na pár minut, naprostá brnkačka. Pro mě jako začátečníka, který se na 3D modelování vždy díval s velkým respektem, to ale byla výzva. A tak začala moje malá detektivní práce: jak vytvořit QR kód, který bude tisknutelný a funkční?

Přidání podkladu – proč jsem zvolila Tinkercad

Jelikož o 3D modelování vím, s prominutím, kulové, bylo mi jasné, že potřebuji program pro absolutní začátečníky. Naštěstí jsem nemusela nic dlouho hledat. Na základě doporučení jsem šla rovnou na jistotu a otevřela Tinkercad.

Teď si možná někteří z vás říkáte: „Ale vždyť jednoduchý kvádr se dá vytvořit přímo ve sliceru!“ A máte naprostou pravdu. Funkci pro přidání základních tvarů znám z Bambu Studia i Orca Sliceru, takže bych si podložku mohla domodelovat až tam. Já jsem se ale rozhodla pro Tinkercad z jednoho prostého důvodu – chtěla jsem si konečně osahat 3D modelování a zjistit, jak tento program vlastně funguje, protože ve slicerech už to znám. A můj QR kód byl pro to ideální první projekt.

Vytvoření a stažení správného QR kódu

Prvním krokem bylo vytvoření samotného QR kódu. Na internetu je spousta bezplatných generátorů. To nejdůležitější ale přichází při stahování. Abyste mohli s QR kódem dále pracovat v modelovacím programu, musíte ho stáhnout ve formátu SVG (Scalable Vector Graphics). Zapomeňte na JPG nebo PNG.

Vytvoření podložky v Tinkercadu

Po rychlé registraci na webu tinkercad.cz a kliknutí na „Vytvořit nový návrh“ jsem začala tvořit základnu:

  1. Z pravého panelu jsem přetáhla na pracovní plochu červený kvádr (Box).
  2. Pomocí tažení za čtverečky a zadáním přesných čísel jsem si vytvořila podložku o rozměrech 50 x 50 mm a výšce 3 mm.

Import QR kódu a řešení prvních problémů

Teď přišla ta zábavnější část. Přes tlačítko „Importovat“ jsem nahrála svůj SVG soubor s QR kódem. Zmenšila jsem ho a nastavila mu výšku na 2 mm. A hned jsem narazila na dva problémy, které jsou vidět i na mých fotkách:

  1. Přesahy: QR kód byl větší než podložka a na stranách přesahoval.
  2. Zarovnání: Nebyl přesně na středu.

Jak jsem opravila přesahy?
Nejjednodušší bylo zvětšit podložku. Klikla jsem na podložku, chytila jeden z rohových bílých čtverečků a se stisknutou klávesou Shift (aby se zachoval poměr stran) jsem ji kousek zvětšila, dokud nebyla o trochu větší než QR kód.

Jak jsem vše zarovnala na střed?
Tady mi pomohl nástroj Zarovnat (Align), který byl zpočátku trochu matoucí.

  1. Nejdřív jsem vybrala oba objekty najednou (kliknutím a tažením myši).
  2. Pak jsem vpravo nahoře klikla na ikonu Zarovnat (nebo stiskla klávesu L).
  3. Kolem objektů se objevily černé tečky. Pro dokonalé vycentrování jsem klikla na prostřední tečku na vodorovné ose a poté na prostřední tečku na svislé ose. Objekty se krásně srovnaly na střed.

Bonusový krok: Udělejme z toho klíčenku!

Když už jsem si s tím tak hrála, napadlo mě, že bych mohla rovnou zkusit vytvořit otvor, aby z toho vznikla praktická klíčenka. Vpravo z panelu tvarů jsem si přetáhla válec (Cylinder), zmenšila ho na průměr asi 4 mm a v menu tvaru jsem ho změnila na Díru (Hole). Tento „děravý“ válec jsem pak umístila do rohu podložky.

Seskupení a finální export

Když bylo vše perfektně srovnané a zarovnané (včetně díry na klíčenku), stačilo všechny tři objekty (podložku, QR kód i „děravý“ válec) vybrat najednou a kliknout na ikonu „Seskupit“ (Group). Tím se spojily v jeden jediný model. A nebojte se, pokud byste později zjistili, že potřebujete něco změnit. I po seskupení můžete objekty kdykoliv znovu rozdělit pomocí tlačítka Oddělit (Ungroup).

Posledním krokem byl export pro tiskárnu. Klikla jsem na tlačítko „Exportovat“ vpravo nahoře a vybrala formát .STL.

Příprava v Orca Sliceru a kouzlo dvou barev

Samotný model nestačí. Aby byl QR kód funkční, musí být kontrastní, tedy dvoubarevný. A to se zařizuje právě ve sliceru. Zde jsou dva způsoby, jak na to.

Pro majitele AMS (automatického podavače filamentů)
Pokud máte AMS, je to neuvěřitelně jednoduché a elegantní.

  1. Otevřete si Orca Slicer a přetáhněte do něj svůj STL soubor.
  2. V horní liště vyberte nástroj Malování (Color Painting).
  3. V menu nástroje si vyberte barvu (tedy slot ve vašem AMS), kterou chcete malovat.
  4. Nastavte si typ štětce na Výplň (Fill) a jednoduše klikněte na horní plochu QR kódu. Celý povrch se vám obarví vybranou barvou.
  5. Po naslicování se tiskárna postará o výměnu filamentu úplně sama.

Manuální výměna filamentu (pro všechny ostatní)
Tento způsob funguje na jakékoliv tiskárně a je jen o malinko složitější.

  1. Naimportujte model do Orca Sliceru.
  2. Nyní ho naslicujte kliknutím na „Slice Plate“.
  3. Po naslicování se na pravé straně obrazovky objeví svislý posuvník, který ukazuje jednotlivé vrstvy tisku.
  4. Táhněte posuvníkem dolů až na vrstvu, kde končí podložka a začíná se tisknout samotný QR kód.
  5. Na posuvníku klikněte pravým tlačítkem myši na malou ikonku + a z nabídky vyberte „Change filament“ (Výměna filamentu). Tím jste sliceru řekli, že přesně v tomto místě má zastavit tisk, odjet hlavou stranou a počkat, až ručně vyměníte barvu.
  6. Pak už stačí jen odeslat hotový soubor do tiskárny.

Další milník, který mě posouvá dál

Moje cesta od jednoduchého nápadu k hotovému výtisku byla nakonec mnohem snazší, než jsem čekala. Jak jsem psala na začátku, pro zkušené je toto úplná brnkačka. Pro mě jakožto začátečníka to byl ale další důležitý milník a zkušenost. Ten pocit, když se vám podaří vyřešit reálný problém a držíte v ruce něco, co jste si sami od nuly navrhli a připravili pro tisk, je k nezaplacení.

A přesně o tom to je. Vždy, když si vyzkouším podobné věci, začnou mě napadat další a další projekty. Hned jak jsem viděla, jak snadné je pracovat s SVG souborem, napadlo mě, že bych si stejným způsobem mohla do nějakého modelu vložit i naše logo. Ale o tom zase někdy příště!