Moje cesta od generátoru QR kódu až po první vlastní 3D model v Tinkercadu.
Všechno to začalo jedním jednoduchým nápadem: chtěla jsem si vytisknout vlastní 3D QR kód pro náš e-shop www.hotend.cz . Pro zkušeného tiskaře je to úkol na pár minut, naprostá brnkačka. Pro mě jako začátečníka, který se na 3D modelování vždy díval s velkým respektem, to ale byla výzva. A tak začala moje malá detektivní práce: jak vytvořit QR kód, který bude tisknutelný a funkční?
Přidání podkladu – proč jsem zvolila Tinkercad
Jelikož o 3D modelování vím, s prominutím, kulové, bylo mi jasné, že potřebuji program pro absolutní začátečníky. Naštěstí jsem nemusela nic dlouho hledat. Na základě doporučení jsem šla rovnou na jistotu a otevřela Tinkercad.
Teď si možná někteří z vás říkáte: „Ale vždyť jednoduchý kvádr se dá vytvořit přímo ve sliceru!“ A máte naprostou pravdu. Funkci pro přidání základních tvarů znám z Bambu Studia i Orca Sliceru, takže bych si podložku mohla domodelovat až tam. Já jsem se ale rozhodla pro Tinkercad z jednoho prostého důvodu – chtěla jsem si konečně osahat 3D modelování a zjistit, jak tento program vlastně funguje, protože ve slicerech už to znám. A můj QR kód byl pro to ideální první projekt.
Vytvoření a stažení správného QR kódu
Prvním krokem bylo vytvoření samotného QR kódu. Na internetu je spousta bezplatných generátorů. To nejdůležitější ale přichází při stahování. Abyste mohli s QR kódem dále pracovat v modelovacím programu, musíte ho stáhnout ve formátu SVG (Scalable Vector Graphics). Zapomeňte na JPG nebo PNG.
Vytvoření podložky v Tinkercadu
Po rychlé registraci na webu tinkercad.cz a kliknutí na „Vytvořit nový návrh“ jsem začala tvořit základnu:
- Z pravého panelu jsem přetáhla na pracovní plochu červený kvádr (Box).
- Pomocí tažení za čtverečky a zadáním přesných čísel jsem si vytvořila podložku o rozměrech 50 x 50 mm a výšce 3 mm.
Import QR kódu a řešení prvních problémů
Teď přišla ta zábavnější část. Přes tlačítko „Importovat“ jsem nahrála svůj SVG soubor s QR kódem. Zmenšila jsem ho a nastavila mu výšku na 2 mm. A hned jsem narazila na dva problémy, které jsou vidět i na mých fotkách:
- Přesahy: QR kód byl větší než podložka a na stranách přesahoval.
- Zarovnání: Nebyl přesně na středu.

Jak jsem opravila přesahy?
Nejjednodušší bylo zvětšit podložku. Klikla jsem na podložku, chytila jeden z rohových bílých čtverečků a se stisknutou klávesou Shift (aby se zachoval poměr stran) jsem ji kousek zvětšila, dokud nebyla o trochu větší než QR kód.
Jak jsem vše zarovnala na střed?
Tady mi pomohl nástroj Zarovnat (Align), který byl zpočátku trochu matoucí.
- Nejdřív jsem vybrala oba objekty najednou (kliknutím a tažením myši).
- Pak jsem vpravo nahoře klikla na ikonu Zarovnat (nebo stiskla klávesu L).
- Kolem objektů se objevily černé tečky. Pro dokonalé vycentrování jsem klikla na prostřední tečku na vodorovné ose a poté na prostřední tečku na svislé ose. Objekty se krásně srovnaly na střed.

Bonusový krok: Udělejme z toho klíčenku!

Když už jsem si s tím tak hrála, napadlo mě, že bych mohla rovnou zkusit vytvořit otvor, aby z toho vznikla praktická klíčenka. Vpravo z panelu tvarů jsem si přetáhla válec (Cylinder), zmenšila ho na průměr asi 4 mm a v menu tvaru jsem ho změnila na Díru (Hole). Tento „děravý“ válec jsem pak umístila do rohu podložky.

Seskupení a finální export
Když bylo vše perfektně srovnané a zarovnané (včetně díry na klíčenku), stačilo všechny tři objekty (podložku, QR kód i „děravý“ válec) vybrat najednou a kliknout na ikonu „Seskupit“ (Group). Tím se spojily v jeden jediný model. A nebojte se, pokud byste později zjistili, že potřebujete něco změnit. I po seskupení můžete objekty kdykoliv znovu rozdělit pomocí tlačítka Oddělit (Ungroup).
Posledním krokem byl export pro tiskárnu. Klikla jsem na tlačítko „Exportovat“ vpravo nahoře a vybrala formát .STL.
Příprava v Orca Sliceru a kouzlo dvou barev
Samotný model nestačí. Aby byl QR kód funkční, musí být kontrastní, tedy dvoubarevný. A to se zařizuje právě ve sliceru. Zde jsou dva způsoby, jak na to.
Pro majitele AMS (automatického podavače filamentů)
Pokud máte AMS, je to neuvěřitelně jednoduché a elegantní.
- Otevřete si Orca Slicer a přetáhněte do něj svůj STL soubor.
- V horní liště vyberte nástroj Malování (Color Painting).
- V menu nástroje si vyberte barvu (tedy slot ve vašem AMS), kterou chcete malovat.
- Nastavte si typ štětce na Výplň (Fill) a jednoduše klikněte na horní plochu QR kódu. Celý povrch se vám obarví vybranou barvou.
- Po naslicování se tiskárna postará o výměnu filamentu úplně sama.

Manuální výměna filamentu (pro všechny ostatní)
Tento způsob funguje na jakékoliv tiskárně a je jen o malinko složitější.
- Naimportujte model do Orca Sliceru.
- Nyní ho naslicujte kliknutím na „Slice Plate“.
- Po naslicování se na pravé straně obrazovky objeví svislý posuvník, který ukazuje jednotlivé vrstvy tisku.
- Táhněte posuvníkem dolů až na vrstvu, kde končí podložka a začíná se tisknout samotný QR kód.
- Na posuvníku klikněte pravým tlačítkem myši na malou ikonku
+
a z nabídky vyberte „Change filament“ (Výměna filamentu). Tím jste sliceru řekli, že přesně v tomto místě má zastavit tisk, odjet hlavou stranou a počkat, až ručně vyměníte barvu. - Pak už stačí jen odeslat hotový soubor do tiskárny.

Další milník, který mě posouvá dál
Moje cesta od jednoduchého nápadu k hotovému výtisku byla nakonec mnohem snazší, než jsem čekala. Jak jsem psala na začátku, pro zkušené je toto úplná brnkačka. Pro mě jakožto začátečníka to byl ale další důležitý milník a zkušenost. Ten pocit, když se vám podaří vyřešit reálný problém a držíte v ruce něco, co jste si sami od nuly navrhli a připravili pro tisk, je k nezaplacení.
A přesně o tom to je. Vždy, když si vyzkouším podobné věci, začnou mě napadat další a další projekty. Hned jak jsem viděla, jak snadné je pracovat s SVG souborem, napadlo mě, že bych si stejným způsobem mohla do nějakého modelu vložit i naše logo. Ale o tom zase někdy příště!